Klaus Kulmbach - topannonce Rødding Auto - topannonce

Jørgen Thøgersen A)S er den naturlige arvtager efter Egon Fræhr (V).

 

Sådan lyder overskiften fra skoleleder og kandidat på den socialdemnokratiske liste, Allan Lauenblad, i et debatindlæg, hvor han skriver:


Borgmester Egon Fræhr har valgt at takke af efter mange år, hvor han har stået i spidsen for et samarbejdende folkestyre i Vejen kommune.

For Egon har det brede samarbejde været det vigtigste.

Egon Fræhr og Jørgen Thøgersen har fulgt hinanden i mange år og samarbejdet konstruktivt.

Derfor er den naturlige arvtager til borgmesterposten Jørgen Thøgersen.

Sæt kryds ved en af de socialdemokratiske kandidater. Så sikrer du, at Vejen kommune fortsætter den stabile udvikling, som Egon Fræhr har været garant for.

 

Byrådsmedlem Martin Boye (LA) kommenterer gårsdagens omtale af Skovgårdsvejsagen, som du kan læse her - https://migogvejen.dk/vejen/5637-kostede-millioner:

 

Det kostede Vejen Kommune mere end to millioner kroner - yderligere, efter eksproprieringen af Skovgårdsvej i Højesteret blev erklæret ulovlig.

Vejen var lukket i et helt år på grund af byrådets håndtering af Højesterets dom og åbnede først, da Vejen Kommune fik endeligt medhold i Vejdirektoratet om, at den nye ekspropriering var lovlig.

Dette med udgangspunkt i, at Skovgårdsvej nu engang var etableret.

Dermed er der etableret præcedens for, at offentlige myndigheder kan få ret med tilbagevirkende kraft med udgangspunkt i, at det efterfølgende er for sent alligevel.

Et enormt tab for retsstaten, når den private ejendomsret ikke respekteres efter Grundlovens hensigt.

Grunden til, at Skovgårdsvej blev spærret, var udelukkende, at byrådet - efter at have tabt seks års juridisk tovtrækkeri - med det samme startede en ny krig i stedet for at tage sig tid til række hånden ud til en løsning – som jeg som den eneste foreslog.

Selvfølgelig skulle der findes en løsning, men når magtfuldkommenheden ikke rækker til at stikke næven frem, når man har tabt, så har man gjort regning uden vært.

At Vejdirektoratets endelige afgørelse lagde til grund, at Skovgårdvej allerede var etableret, gjorde, at den sidste rest af restfølelse forsvandt – og derfor blev afspærringen fjernet samme aften.

Vejen Kommune har gennem længere tid været i dialog med Banedanmark for at få dem til at påtage sig noget af det økonomiske ansvar i sagen, selvom det faktisk var på Vejen Kommunes opfordring, at Skovgårdsvej skulle anlægges, som den blev.

Banedanmark har imidlertid meddelt Vejen Kommune, at de ikke er villige til at være med til at betale udgifterne i sagen, som deres fælles ulovlige ekspropriering i sin tid udløste på trods af en aftale om at dele udgifterne.

Vejen Kommune ligger nok desværre, som de selv har redt og vi – borgere i kommunen - kommer til at betale regningen.

Elektrificeringsloven kunne bruges alle andre steder end i Vejen Kommune, hvor man som bekendt ønskede at benytte lejligheden til at etablere en ny vej. Resten er historie.

Gennem hele forløbet har jeg stillet spørgsmål ved borgmesterens og forvaltningens ageren omkring Skovgårdsvej, men jeg er glad for, at byrådet endelig har begravet de meget bekostelige stridsøkser.

At spilde så mange penge på at demonstrere sin magt i stedet for fra starten at have lyttet til lodsejeren, der gerne havde afgivet jord til at udvide den eksisterende linjeføring, må være slut nu.

Jeg ser frem til, at en ny borgmester i Vejen Kommune anlægger en mindre konfrontatorisk linje over for borgere og lodsejere.

Aldrig mere Skovgårdsvej.

 

Lad Bjarke Ingels bygge »The Big Wind and Light House« i Askov.

Sådan lyder opfordringen fra skoleleder og byrådskandidat Allan Lauenblad i et debatindlæg, hvor han skriver:

Askov er historisk visionernes by.

Det var her, Poul la Cour opfandt den trevingede mølle.

Danmark er vindmølleland nr. et i verden, og vindmølleindustriens vugge ligger i Askov.

Den danske vindmølleindustri tog sine første spæde skridt i Askov, da videnskabsmand, højskolelærer og opfinder Poul la Cour sidst i 1800-tallet foretog banebrydende forskning på Askov Højskole.

Han opfandt den trevingede mølle.

Al ære og respekt for Poul la Cour Museet, men har Danmark og Poul la Cour ikke fortjent et videnscenter af nogle helt andre dimensioner - a la LEGO House.

LEGO er en del af vores identitet - og det er vindmøllen - og højskolen også.

Den anden store Poul i Danmark er selvfølgelig Poul Henningsen, hvis ikoniske designlamper produceres i Vejen.

De to Poul’er fortjener selvfølgelig begge et fælles videnscenter om energi og lys.

Askov burde, med udviklingen af vindmøllen og højskoletanken, være på FN’s kulturarvsliste  – ganske som Christiansfeld.

 

 

Arne Madsen, Åttevej 24, Føvling, skriver:


Jeg har flere gange mødt Morten Thorøe og arbejdet sammen med ham i flere projekter. Jeg er slet ikke i tvivl.

I Venstre er vi glade for vores borgmesterkandidat, Morten Thorøe, som helt sikkert kan løfte arven efter Egon Fræhr.

Morten Thorøe er friskt pust i byrådet og markant yngre end de andre borgmesterkandidater. Som familiefar til tre skolesøgende børn, selvstændig erhvervsdrivende og med otte års erfaring i byrådet i Vejen Kommune mener jeg, at Morten Thorøe har den helt rigtige profil til at lede Vejen Kommune fremadrettet.

Vi skal fremover have endnu mere fokus på vores børn og unge.

Det kan Morten Thorøe. Han har fingeren på pulsen med børn og et stort netværk blandt forældre og børn.

Vi skal fortsat sikre erhvervslivet optimale vilkår, så vi får flere arbejdspladser, tilflytning og flere muligheder. Det kan Morten Thorøe. Han har drevet selvstændig virksomhed i mange år og har erfaring fra bestyrelsesarbejde i flere virksomheder.

Samtidig vil han være en god garant for, at vi kan fastholde en god service for vore ældre borgere.

Endelig skal vi også fremover have et bredt og konstruktivt arbejde i Vejen byråd, hvor vi får bred opbakning til vigtige beslutninger. Det kan Morten Thorøe. Han har erfaring fra både økonomiudvalg, forskellige fagudvalg og har taget medansvar for alle de store (og nogle gange svære) beslutninger, der er truffet i Vejen Byråd.

For mig er der ingen tvivl. Morten Thorøe vil blive en fantastisk borgmester for Vejen Kommune.

(Debatindlæg må max fylde 250 ord alt inklusiv. Er de længere, bliver der klippet nedefra. Indlæg sendes til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)

 

Under overskriften »Tilskud til pasning af eget barn« skriver Claus Kulmbach (V), formand for Skole og børn udvalget og borgmesterkandidat Morten Thorøe (V) i et debatindlæg:

 

»Vejen kommune havde tilbage i 2017 en forsøgsordning med tilskud til pasning af eget barn.

Der var dengang ikke ret mange, der var interesseret i at benytte ordningen, og derfor blev den afskaffet allerede året efter.

Tiderne har ændret sig, og derfor går Venstre til budgetforhandlingerne med et ønske om at fremme denne ordning igen for at give familierne mulighed for at prioriterer børnene, mens de er helt små.

Om det er manden eller kvinden, der benytter dette tilbud, vil vi fra politisk hold ikke blande os i.

Det er vi sikker på, at den enkelte familie bedst selv finder ud af, men vi vil gerne give den enkelte familie muligheden for at vælge.«

Det lokale folketingsmedlem, Anni Matthiesen (V), er glad for en vestlig linjeføring af motorvejen ved Billund og ind i Vejen kommune.

I et debatindlæg skriver hun:

 

I den nye trafikaftale er det besluttet, at der skal etableres en midtjysk motorvej i flere etaper.

Jeg har kæmpet for at påvirke linjeføringen, så den kommer til at gå vest om Billund og dermed til at gå langt uden om den unikke natur ved Frederikshåb plantage, Randbøl og Nybjerg Mølle. Her mødes heden nemlig med det smukke Istidslandskab, der har skabt Vejle Ådal.

Der er nu indgået en bred trafikaftale mellem folketingets partier, der binder Danmark bedre sammen. I forliget er der blandt andet prioriteret jernbane, cykelstier, støjdæmpning og veje. En plan, der kikker ind i fremtiden, hvor fokus er fremkommelighed i hele landet, og jeg har især kæmpet for udvidelsen af rute 11 ved Korskroen og den midtjyske motorvej.

I Socialdemokratiets udspil var motorvejen ikke prioriteret, mens det for Venstre har været afgørende, at anlæggelsen af den midtjyske motorvej blev sat i gang.

- Jeg har fra dag et kæmpet for, at den nye midtjyske motorvej trækkes mod vest og dermed også, at linjeføringen kom vest om Billund. Dette for at passe på den fantastiske natur i Vejle Ådal, men også for at sikre en bedre balance i hele landet – både trafikmæssigt og i forhold til at sikre erhvervslivet bedre transport og udviklingsmuligheder. Derfor glæder det mig meget, at der nu er et politisk flertal for denne løsning.

- Med den nye infrastrukturaftale blev det besluttet, at den midtjyske motorvej skal gå vest om Billund. Det har været en lang og sej kamp, men som har været det hele værd - især når tingene lykkedes til sidst.

Jeg håber, at denne linjeføring vil gøre det endnu lettere at skabe udvikling og vækst, som vil komme til at smitte af på kommunerne i både Syd-, Vest-, og Midtjylland.

 

anni matthiesen 21 03 pr

Anni Matthiesen. (PR-foto)

 

 

dagens nyheder i din mailbox

Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du dagens nyheder sendt til din mailbox.

nyhedsbrev luft

-->