Hvorfor har Jobcentret og Frank Schmidt-Hansen svært ved at finde data for, hvor lang behandlingstiden er for dem, der har fået tildelt fleksjob fra første kontakt til tildeling?
Enhedslisten kæmper for ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet og for arbejdsløse, bedre kontrol med arbejdsvilkår og samme rettigheder, muligheder og respekt – for alle.
Derfor undrer vi os i Enhedslisten over, at der er borgere, der oplever et rigidt system i mødet med Jobcentret.
Det er vi nysgerrige på, og derfor har vi invitereret en gruppe borgere, der ikke føler sig forstået, til møde. Sammen med en facilitator (en projektleder) vil vi forsøge at afdække, hvilke udfordringer disse borgere oplever i mødet med Jobcentret.
Hvorfor skal fx en borger, der er ledig og har et job på hånden, på kursus i jobsøgning?
Hvordan kan Jobcentret glemme en borger i systemet i tre år?
Hvorfor skal en borger vente fem år, inden han bliver tildelt flexjob, når nu hans situation ikke ændrede sig i løbet af de fem år? Han kunne være udredt langt tidligere, men pga. skiftende sagsbehandlere gik der altså fem år, inden borgeren blev udredt, mens han var ude i virksomheden.
Herefter droppede virksomheden samarbejdet med Jobcentret. Blandt andet fordi virksomheden skulle bruge unødig tid, hver gang en ny sagsbehandler startede forfra og skulle sættes ind i sagen.
Det må vi kunne gøre bedre!
De historier og data, vi indsamler, vil vi bruge i arbejdet i byrådet, for at Vejen-borgere skal opleve at blive mødt af mennesker og ikke af et system, når de skal i Jobcentret.
Møde i VIC mandag 15. november kl 19.