I den nye trafikaftale er det besluttet, at der skal etableres en midtjysk motorvej i flere etaper.
Jeg har kæmpet for at påvirke linjeføringen, så den kommer til at gå vest om Billund og dermed til at gå langt uden om den unikke natur ved Frederikshåb plantage, Randbøl og Nybjerg Mølle. Her mødes heden nemlig med det smukke Istidslandskab, der har skabt Vejle Ådal.
Der er nu indgået en bred trafikaftale mellem folketingets partier, der binder Danmark bedre sammen. I forliget er der blandt andet prioriteret jernbane, cykelstier, støjdæmpning og veje. En plan, der kikker ind i fremtiden, hvor fokus er fremkommelighed i hele landet, og jeg har især kæmpet for udvidelsen af rute 11 ved Korskroen og den midtjyske motorvej.
I Socialdemokratiets udspil var motorvejen ikke prioriteret, mens det for Venstre har været afgørende, at anlæggelsen af den midtjyske motorvej blev sat i gang.
- Jeg har fra dag et kæmpet for, at den nye midtjyske motorvej trækkes mod vest og dermed også, at linjeføringen kom vest om Billund. Dette for at passe på den fantastiske natur i Vejle Ådal, men også for at sikre en bedre balance i hele landet – både trafikmæssigt og i forhold til at sikre erhvervslivet bedre transport og udviklingsmuligheder. Derfor glæder det mig meget, at der nu er et politisk flertal for denne løsning.
- Med den nye infrastrukturaftale blev det besluttet, at den midtjyske motorvej skal gå vest om Billund. Det har været en lang og sej kamp, men som har været det hele værd - især når tingene lykkedes til sidst.
Jeg håber, at denne linjeføring vil gøre det endnu lettere at skabe udvikling og vækst, som vil komme til at smitte af på kommunerne i både Syd-, Vest-, og Midtjylland.
Anni Matthiesen. (PR-foto)