Det lokale Folketingsmedlem, Troels Ravn, der er skatteordfører for Socialdemokratiet i Folketinget, kommenterer et tidligere indlæg på migogvejen.
Under overskriften »Niels skal kunne overtage sine forældres gård« skriver han:
For Socialdemokratiet er det vigtigt, at vi skaber gode vilkår for vækst i hele landet. Vores virksomheder skal have solide rammevilkår, således at vi kan skabe arbejdspladser, og således at der er et incitament for mennesker til at være iværksættere og tage et initiativ. Virksomhederne skal naturligvis også fortsat have gode muligheder for at kunne sælges eller gå i arv.
I vores landdistrikter har det stor betydning, at der kan ske et generationsskifte, og unge landmænd kan overtage et landbrug og finansiere købet.
Jeg er derfor rigtig glad for, at regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget sidste år vedtog en ny sælgerpantebrevsmodel, som giver en økonomisk håndsrækning til unge landmænd.
Politik er et holdspil, og pantebrevsmodellen kom i hus efter et forløb, hvor Sydjysk Familielandbrug utrætteligt har presset på. Sammen med foreningens formand, Antoni Stenger, og Hans Chr. Schmidt (V) har jeg holdt kaffemøder på Christiansborg om sagen.
En gård i Danmark er ofte så dyr, at det kan være svært for nye, unge landmænd at rejse den nødvendige finansiering. Med den nye model kan sælger og køber oprette et sælgerpantebrev, så beskatningen sker over en periode på op til 10 år i takt med, at afdragene betales. Dermed vil køberen have bedre mulighed for at optage lån i banken, fordi sælgeren har taget en del af risikoen.
Dermed gør vi det nemmere at lave et generationsskifte, fordi sælger får forbedrede skattevilkår, og køber nemmere kan optage lån i banken, og dermed bidrager vi til, at vi har landdistrikter, hvor der er jobs, skoler, aktivitet og bosætning. »Et Danmark i balance«.
Og hvorfor nævner jeg sælgerpantebrevet?
Det gør jeg, fordi Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, har været på besøg i lokalområdet – hos Ninna og Peter Mamsen, Toftegård, ved Sdr. Hygum. Her er det planen, at der skal ske et generationsskifte, og sønnen Niels skal overtage gården.
mig og Vejen har dækket besøget, og jeg har kunnet læse, at der ved besøget blev drøftet, hvilke muligheder, der er for at lave et generationsskifte.
Og det mener jeg, er et relevant emne, for vi skal have vækst og udvikling i landdistrikterne – bosætning, skoler, virksomheder, arbejdspladser – og her spiller vores landbrug en stor rolle. Niels skal kunne overtage sine forældres gård, når tid er.
Ellemann-Jensen nævnte tilsyneladende ikke vedtagelsen af pantebrevsmodellen, hvorimod regeringens ændring af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte får masser af omtale. Det emne vil jeg også gerne sætte ind i en socialdemokratisk synsvinkel.
Den borgerlige regerings – Løkke og VLAK, lempelse af bo- og gaveafgiften gav skattelettelser for én milliard kroner til mennesker, der i forvejen har mest. Med nedsættelsen af afgiften til 5 pct. I 2017 blev de absolut mest velhavende danskere voldsomt økonomisk begunstiget.
Jeg mener, den politik er helt skæv.
Skattelettelsen blev nemlig betalt ved store besparelser på velfærden og de unges uddannelse. Eksempelvis kostede det såkaldte omprioriteringsbidrag millioner af kroner i besparelser for skoler og ungdomsuddannelserne i Vejen kommune. Besparelser som særlig gjorde ondt i landdistrikterne, hvor elevgrundlaget er sårbart, og besparelserne slår særligt hårdt.
Frem mod valget juni 2019 sagde Socialdemokratiet det klart.
De skattelettelser vil vi rulle tilbage til niveauet før 2017 – i øvrigt et niveau – 15 pct., som de borgerlige selv havde vedtaget.
Vi kan nemlig bruge pengene mere fornuftigt og langt mere rimeligt. Vi vil investere i det, der betyder noget for de fleste mennesker – og som også har kæmpe betydning for virksomhedernes – og landbrugets rammevilkår – investering i børn og unge mennesker, investering i skole og uddannelse, i opkvalificering. Investering i arbejdspladser og investering i kernevelfærd.
Og det har vi så gjort.
Som skatteordfører var jeg selv på talerstolen, da forslaget i december 2019 blev 1. behandlet i Folketingssalen og siden vedtaget. Vi gjorde det med åbne øjne og et åbent sind – vi er glade for at kunne dreje vores samfund og fællesskab i en ny retning – og samtidig sikrede vi også økonomien til ansættelse af flere sygeplejersker og pædagoge, samt et løft af vores ældrepleje i kommunerne.
Og slutteligt er det vigtigt for mig at understrege, at afgiftsforhøjelsen fra fem til 15 pct. ved et generationsskifte ikke trækker tæppet væk under vores virksomheder. Derfor sikrede vi med lovændringen et retskrav på henstand, så afgiften altid kan betales gradvist over 30 år. Det vil sikre, at likviditeten kun påvirkes i mindre grad.
Men det nævnte Jakob Ellemann-Jensen nok heller ikke noget om ved sit besøg i Sdr. Hygum.
Kommentarerne fra Troels Ravn kommer efter denne omtale på migogvejen:
https://migogvejen.dk/nyheder/erhverv/4965-politikere-i-stalden