Folketingsmedlem Anni Matthiesen, Egebjerg Landevej 14, Krogager, (V) skriver:
Efter nogle hektiske uger på Christiansborg kan julefreden nu endelig sænke sig. Efter intense forhandlinger lykkedes det os at få landet en finanslovsaftale. Og heldigvis en finanslovsaftale, som har været værd at vente på.
For med finansloven for 2018 sikrer vi blandt andet et stærkere sundhedsvæsen og en mere værdig ældrepleje. Der afsættes 2 mia. kr. til sundhed og 2,7 mia. kr. til ældre i 2018-2021. Vi sætter hårdere ind mod kriminalitet. Vi skaber bedre muligheder for vækst og udvikling i hele landet.
Så jeg er rigtig glad for, at det nu er ved at være tid til juleferie. Der er brug for lidt julefred. Der er brug for ro, og der er brug for lidt afstand til de mange politiske kabaler, der skal gå op.
I det nye år skal vi arbejde videre på at få de politiske kabaler til at gå op. For i starten af det nye år skal vi i gang med vigtige skatteforhandlinger og forhandlinger om Danmarks fremtidige udlændingepolitik. Emner, som jeg ved optager danskerne meget. Men desværre også emner, som er svære at forhandle politisk.
Personligt ønsker jeg, at vi kan gøre det billigere at være dansker gennem vores skattereform. Samtidig skal vi huske medmenneskelighed og ordentlighed, når vi forsøger at designe en ny udlændingepolitik. Jeg mener, at vi godt kan have en stram og konsekvent – men samtidig ordentlig udlændingepolitik.
En politik, der ikke kun siger nej til dem, der ikke kan og vil være en del af det danske samfund. Men en politik, som også siger ja til dem, der godt kan og vil. Det mener jeg, vores land har brug for.
Så der er masser af store forandringer, som venter lige om hjørnet. Jeg lader op, så jeg kan gøre alt, hvad jeg kan, for at påvirke tingene i den rigtige retning. Store forandringer tager tid – og der er brug for, at vi gennemgår tingene med eftertanke og får lavet de rette ændringer fra starten.
Så med de ord ser jeg frem til et nyt, spændende politisk år.
Rigtig glædelig jul og godt nytår!