Under overskriften »Venstre og Konservative godkender øget bureaukrati i Vejen« skriver byrådsmedlem for Liberal Alliance, Martin Boye, Københoved:
En påfaldende tavs gruppe af Venstrefolk og Konservative har på byrådsmødet tirsdag indirekte godkendt, at Vejen Kommune indfører øget bureaukrati og forringelser af kommunens erhvervsvenlighed.
Liberal Alliance foreslog at afvise de nye stramninger på boligreguleringsloven, som et rødt flertal har indført på Christiansborg.
På trods af, at både Venstre og Konservative i København stemte imod disse nye og bureaukratiske stramninger af krigslovgivningen fra 1939, så stemte de folkevalgte byrådspolitikere i Vejen - sammen med socialisterne - imod LA’s forslag om en oplagt afbureaukratisering.
Det betyder i praksis fremover at:
- Vejen Kommune er mindre attraktiv at investere i, blandt andet fordi investorer nu skal vente fem år, før de må renovere en ældre ejendom
- huslejen i disse fastlægges ud fra omkostningerne og kun må tillægges syv procent af ejendomsværdien, som den var tilbage i 1973.
- værdien af ejendommene forringes
- Vejen Kommunes erhvervsvenlighed forringes betydeligt
- det er nødvendigt at detailregulere forhold mellem lejer-og-udlejer i Vejen Kommune, hvilket ikke er nødvendigt i andre kommuner som f.eks. Varde, Solrød eller Ringkøbing. Lejeloven er jo som bekendt ikke sat ud af kraft nogen steder.
- Jyske Bank og Nordea har nedskrevet værdien af visse ejendomme og meddelt, at finansieringen bliver dyrere grundet den nye boligreguleringslov
Eneste fremførte argument fra Venstregruppen gik på, at der ikke var indkommet klager omkring reglerne. Men da lovgivningen først er strammet op med virkning fra 1. juli i år, kan det jo have sine naturlige årsager.
Folkevalgte politikere har i min optik pligt til at være proaktive, visionære og at agere og ikke kun re-agere, hvis det overhovedet er muligt. Vi skal være forudseende og sætte en retning og ikke blot afvente eventuelle problemer. Derfor virker argumentet blot som en dårlig undskyldning.
Jeg havde klart forventet, at de borgerlige repræsentanter for kommunens borgere ville følge denne oplagte mulighed for at forhindre socialdemokratisk planøkonomi ad bagvejen, men jeg må desværre konstatere, at Venstre og Konservative i Vejen er ude af trit med deres respektive moderpartier.
De borgerlige byrådsmedlemmer, der åbenlyst sympatiserer med socialdemokratisk centralstyring, burde måske tage deres borgerlighed op til fornyet overvejelse.
Liberal Alliance véd du til gengæld, hvor du har - på højre side af midten.