Følg migogvejen på Facebook  

Under overskriften »FGU er succes«, skriver formanden for skole- og børnudvalget i Vejen Kommune, Claus Kulmbach (V), følgende om Den Forberedende Grunduddannelse:

»Jeg har haft fornøjelsen af at være med i bestyrelsen for FGU Kolding Vejen fra starten, da denne store omlægning af tilbud til de unge under 25 år , der har brug for at udvikle dig personligt eller socialt for at komme videre i uddannelse eller job, blev besluttet.

Det har været en lang og til tider besværligt og kompliceret proces med overgang fra VUC og produktionsskole til FGU, der står for Forberende Grunduddannelse.

Det er heldigvis blevet sådan, at det ikke bare er det samme, der hedder noget andet, som det ellers ofte kan ske.

Der er nu tre grundspor:

AGU - Den almene grunduddannelse, der er den mest boglige, er gjort meget mere praktisk og virkelighedsnært.

PGU - produktions grunduddannelse er ikke kun praktisk, men nu også med fokus på dansk og matematik.

EGU - Erhvervsgrunduddannelse, der ikke kun er praktik, men veksler med skoleophold.

Det har fra starten været vigtigt for mig at sikre, at samarbejdet mellem Vejen og Kolding er ligeværdigt, således at vores unge fra Vejen kommune har et tilbud i nærområdet og ikke skal til Kolding.

Det er lykkedes, og med godt 120 elever visiteret og tilmeldt til Vejen-afdelingen er FGU foreløbig en succes.

En succes, der forhåbentlig bliver vekslet til, at endnu flere kommer i job eller videre til f.eks. HF eller erhvervsuddannelse.

Jeg kan kun opfordre til at se mere på hjemmesiden fgukoldingvejen.dk eller tage ud på Dalgas Alle i Vejen.

Der bliver gjort et godt stykke arbejde med, for og af de unge mennesker.«

(Arkivfoto: LLN Press©)