Med en opfordring til at nyde højtiden og hinanden skriver Folketingsmedlem Troels Ravn (S), Vejen:
I skrivende stund – fredag d. 22. december, sidder jeg i Folketinget og deltager i debatten omkring Finanslov 2018. Om lidt er der juleferie – i aften kan jeg synge min yndlings julesang Chris Reas »Driving home for Christmas«, når jeg tager toget hjem til Vejen.
Politisk er finansloven afslutning på et kaotisk, politisk forløb. Det er vel næppe en overdrivelse, at vi har en regering i Danmark for øjeblikket, hvor partierne har været mere optaget af interne stridigheder end at løse de udfordringer, vi som samfund står overfor.
Set fra mit politiske ståsted er det sådan set kun godt, at vi indtil videre har kunne stoppe VLAK i at give topskattelettelser og hæve pensionsalderen. Det er ikke skattelettelser til de bedst lønnede, vi har brug for.
Når jeg snakker med folk – senest var det tydeligt i forbindelse med den kommunale valgkamp, så er det langt vigtigere, at natsygeplejersken har tid til sit arbejde, at de ældre får ordentlig pleje, at børnene i børnehaven og skolen møder dygtige pædagoger og lærere, at vores unge får uddannelse, at vi skaber nye arbejdspladser.
Et af de bedste minder jeg har fra 2017, var da jeg mødte Marco, som er elev på Troldkær Skolen ved Jels. Jeg var på besøg på skolen, da Marco stolt og med lys i øjnene trådte ind i frokoststuen og fortalte, at han havde bestået køreprøven til lastbil med hænger.
Marco er ordblind, og han er i gang med en STU – særlig tilrettelagt uddannelse.
Sammen med Troldkær Skolen er det lykkedes Marco at komme i praktik som chauffør, og et rigtig job venter om hjørnet. Historien om Marco er god. Den fortæller, at det nytter at gøre en indsats – både når vi som mennesker arbejder hårdt for at nå vores mål og drømme, og når gode uddannelsesinstitutioner med dygtige lærere formår at gøre den berømte forskel.
Det er et vigtigt politisk mål for mig, at vi får alle mennesker med – at vi får uddannelse og kompetencer, et job, lever et godt liv. Derfor håber jeg også, at 2018 bliver året, hvor VLAK stopper besparelserne på uddannelsesområdet.
Det er vigtigt, at vi også i en kommune som Vejen, og uden for de store byer, har gode ungdomsuddannelser. Nedskæringerne på eksempelvis erhvervsskolerne og gymnasierne er gift for landdistrikterne.
Jeg arbejder for et Danmark i balance. Jeg mener, det er en god idé at flytte statslige arbejdspladser ud, men det er halsløs gerning, når VLAK samtidig gennem besparelserne på uddannelse gør sig skyldig i nedlæggelse af job og centralisering samt forringer mulighederne for at unge får uddannelse.
Som medlem af Folketinget er opgaven at lave god lovgivning for hele Danmark, og det gælder også om at skabe forbindelse mellem ens eget lokalområde og Christiansborg.
I året, der gik, var jeg meget optaget af det lokale ambulanceberedskab. At vi kan regne med, at ambulancen kommer hurtigst muligt ved ulykker. Undervejs i debatten fik jeg krads kritik af politiske modstandere, men det vigtigste er, at vi i dag kan konstatere, at vi opnåede klare forbedringer – hurtigere ambulancer og kortere responstid. Der var noget at komme efter. Politik er et holdspil, og når vi skaber resultater, er det fordi, vi samarbejder.
På samme måde er det et holdspil, når frivillige foreningsledere arrangerer idrætsstævner og kulturelle arrangementer. Som lokalsamfund er det et fantastisk aktiv, at der er nogen, som bruger masser af timer og gider lave aktiviteter, som vi andre kan nyde godt af.
I 2017 var det igen en fornøjelse at være med omkring Skodborg Park Rock, og i juledagene og kort efter nytår, ser jeg frem til at møde masser af brave frivillige og være fodbolddommer ved indefodbold, når Askov Malt UI og Gesten IF arrangerer henholdsvis Martinsen Cup og Gesten Bådaptering CUP.
Glædelig jul og godt nytår