Kunstneren Niels Hansen Jacobsen, der står bag bl.a. Vejen-trolden, historien om Sønderjylland som tysk og højskolehistorien i Rødding og Askov.
Det er ting, som børnene i kommunens skoler skal have kendskab til.
Det er filosofien bag forløb, som biblioteket, kunstmuseet, musikskolen og Sønderskov, står bag.
- Børn i dagtilbud samt 3., 4. og 8. klasserne vil fremover få nogle nye kulturelle oplevelser, som gerne skal føre til refleksioner, indsigter og bevidsthed om den lokale kulturarv, er meldingen i en pressemeddelelse fra Vejen Kommune.
(læs videre under annoncen)
(tryk på annoncen og se mere)
- Der kom en soldat marcherende hen ad landevejen: Én, to, én, to! Han havde sit tornyster på ryggen og en sabel ved siden, for han havde været i krigen, og nu skulle han hjem.
Sådan begynder H. C. Andersens »Fyrtøjet«.
Her møder man ordet tornyster, der er et gammelt ord for rygsæk, som især soldater og skolebørn brugte.
- Derfor hedder det nye tiltag »Dannelsestornysteret«, fordi børnene får nogle gode, dannende oplevelser med sig i rygsækken. Dannelse ses her som det at møde og opleve noget nyt, der hjælper barnet med at udfolde sig kreativt, indgå i demokratiske fællesskaber og blive bevidst om, hvor det står i omverdenen. Forløbene i Dannelsestornysteret skal derfor gerne bringe børnene et par skridt videre i deres egen dannelsesproces, skriver Vejen Kommune i en pressemeddelelse.
- Alle børn i dagtilbud og de tre klassetrin er nu sikre på at møde kulturelle og dannende oplevelser. Forløbene er obligatoriske for folkeskolen og kommunale dagtilbud i Vejen Kommune. De starter stille og roligt op i dette skoleår og vil blive videreudviklet efter behov, når der er gjort nogle erfaringer, lyder det videre.
- Med Dannelsestornysteret sigter vi efter at bringe den lokale kulturarv i spil, så børnene bliver bevidste om deres egns kultur og historie. Vi vil også give børnene en introduktion til kreative universer, der giver dem nogle ahaoplevelser, nye indsigter og mulige succeser. Det er vigtigt for os at give børnene lige adgang til kulturelle oplevelser, uanset om forældrene selv giver børnene kulturelle oplevelser. Dannelsestornysteret er et skridt hen ad vejen mod at nå disse mål, men er selvfølgelig kun et supplement til det arbejde, som skoler, dagtilbud og kulturinstitutioner laver hver dag, fortæller Charlotte Thomsen, der er kultur- og turismekonsulent i Vejen Kommune og tovholder for Dannelsestornysteret.
- Vi har en masse kulturarv i kommunen, som vi er stolte af og gerne vil lære vores børn om. De skal vide, at området syd for Kongeåen engang var på tyske hænder, og hvad det betød. De skal vide, at en afgørende del af højskolebevægelsen fandt sted i Rødding og Askov, og de skal vide, at vi har en internationalt anerkendt kunstner i Hansen Jacobsen. Det sætter vi i spil gennem Dannelsestornysteret, og jeg tror på, at det er godt for børnene at kende egnens stolte historie, siger Jørgen Thøgersen (A), formand for Udvalget for sundhed, kultur og fritid.
- Dannelsestornysteret følger nogle principper om, at det skal være formidling i børnehøjde, der relateres til børnenes hverdag og eget liv. Det skal være legende og sjovt og pirre børnenes nysgerrighed og lyst til at lære noget nyt. Vi håber, at lærere og pædagoger har lyst til at dykke ned i emnerne ud over selve forløbet med kulturinstitutionerne, så børnene også arbejder med det før og efter selve besøget – det er jo sådan læringen hænger bedst ved, fortæller Claus Kulmbach V), formand for Udvalget for skoler og børn.
(Foto: PR-foto)