Følg migogvejen på Facebook  

Cyklister er særligt udsatte i vejkryds, hvor to ud af tre alvorlige cyklistulykker sker. Derfor deltager Vejen Kommune i en ny landsdækkende kampagne i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik, så flere cyklister kommer sikkert gennem trafikken.

- Vejen Kommune har de seneste år ombygget flere stikrydsninger langs Boulevarden og opsat cyklistsignaler i krydset Fuglesangsallé/Vamdrupvej.

I år ombygges stikrydsningen på Skovvej ved Boulevarden, da politiets uheldsregistreringer viser, at ombygningerne af de øvrige kryds langs Boulevarden har haft en tydelig effekt på antallet af ulykker med cykler og knallerter, siger Vagn Sørensen (V), formand for Teknik og Miljøudvalget i Vejen Kommune i en pressemeddelelse.

Det er særligt, hvor cyklisternes og bilisternes veje krydser hinanden, at der er risiko for, at de støder sammen. Faktisk blev hele 81 cyklister dræbt og 1744 alvorligt kvæstet fra 2012 til 2016, men tallet er sandsynligvis meget større, da der er et stort antal cyklistulykker, som ikke bliver anmeldt til politiet.

De anmeldte sager alene svarer til, at to ud af tre alvorlige cyklistulykker netop sker, hvor vejene går på tværs af hinanden. Det er alt for mange, og imens andre ulykkestyper i trafikken falder, er antallet af cyklistulykker i kryds ikke reduceret.

Det er dog ikke muligt alene med krydsombygninger at forhindre at cyklister og knallerter kommer til skade i trafikken. Derfor håber Vejen Kommune med deltagelse i kampagnen »Brug 2 sekunder mere« at kunne påvirke de lette trafikanters adfærd, når de færdes i et kryds.

- Kampagneplakaterne er opsat i kryds, hvor politiet i løbet af de seneste fem år har registreret et eller flere uheld med cykler eller knallerter. Plakaterne er derfor bl.a. sat op i krydsene Boulevarden/Skovvej, Fuglesangsallé/Præstevænget, Fuglesangsallé/Vamdrupvej og i rundkørslen nord for Brørup. I krydset Boulevarden/Skovvej er der i løbet af de seneste fem år registreret tre uheld med lette trafikanter, mens der i rundkørslen nord for Brørup er registreret fem uheld med cykler eller knallerter, siger trafiksikkerhedskoordinator Anders Hørkjær Pedersen.

Når cyklister kommer alvorligt til skade i kryds, er der tit en menneskelig årsag til ulykken. Ofte kunne ulykken nemlig være undgået, hvis bare bilisten og cyklisten havde brugt lidt mere tid på at orientere sig.

- Vi opfordrer i en ny landsdækkende kampagne, »Brug 2 sek. mere« både cyklister og bilister til at bruge lidt længere tid på at kigge sig for, inden de kører igennem et kryds. Det er i alles interesse, og det er et fælles ansvar, at vi kommer sikkert frem i trafikken, siger Michelle Laviolette, seniorrådgiver i Rådet for Sikker Trafik.

De fleste alvorlige krydsulykker sker, når en bil skal svinge og overser en cyklist, der skal lige ud. Bilisten sidder beskyttet inde i sin bil, men den sikkerhed har cyklisten ikke, og derfor er det typisk cyklisten, der for alvor kommer til skade i sammenstødet.

(Foto: PR-foto)