De kommunale medarbejdere kan ikke se eller vide alt, og Teknik & Miljø opfordrer borgerne til at hjælpe og fortælle om stort og småt på Vejen Kommunes arealer.
(læs videre under artiklen)
(tryk på annoncen og se mere)
Nu skal det være slut med huller i vejen, påkørte vejskilte, gadelys, der ikke virker, en overfyldt skraldespand, knækkede fortovsfliser, stoppede rendestensbrønde, fejl og affald på veje og stier, graffiti eller dårlige træer, som kan være til fare for trafikken.
Siden 2016 har Vejen Kommune haft driftssystemet Giv et praj. I 2020 modtog Teknik & Miljø 1561 praj fra borgere rundt om i kommunen, men de vil meget gerne have flere.
- I det daglige gør vi vort bedste for, at Vejen Kommune kan fremtræde indbydende. Der kan imidlertid opstå problemer, som vi ikke er opmærksomme på. Derfor hører vi gerne fra borgere, virksomheder og lokalråd, hvis de oplever problemer på vores veje og grønne områder, fortæller Andrea Schultz, der er have- og parkingeniør hos Teknik & Miljø i Vejen Kommune i en pressemeddelelse.
Har man først downloadet app'en »Giv et Praj Vejen Kommune« på sin telefon, er det hurtigt og nemt at indberette problemet, lige når man støder på det. Der er på forhånd lavet en masse kategorier, som man kan vælge imellem. Når man har udfyldt adressen og vedhæftet et par fotos af problemet, kan man trykke på send. Herefter kan man følge med i app’en og se, om Vej & Park har accepteret og afsluttet prajet. Vil man hellere bruge computeren, kan det også lade sig gøre at give et praj via kommunens hjemmeside www.vejen.dk/givetpraj.
Vejen Kommunes Vej & Park har mange forskellige drift- og vedligeholdelsesopgaver i løbet af et år, og langt de fleste er sæsonprægede.
På det grønne område plejes arealerne efter en besluttet »Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder«, som beskriver formål og pleje af de enkelte arealtyper. Befinder et praj sig indenfor beskrivelserne, bliver der ikke fortaget yderligere, hvorimod Vej & Park reagerer på forhold, der ikke lever op til kvalitetsbeskrivelsen. For eksempel klippes hække og pur én gang årligt i parker og anlæg, mens de klippes oftere, hvor det af trafiksikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at sikre gode forhold.
- Vi vedligeholder store arealer og kommer ikke rundt i hele kommunen hele tiden, så vi er meget glade for, at borgerne melder ind, hvis de støder på problemstillinger i deres område, lyder opfordringen fra Søren Cæsar Jensen, der er leder for Vej, Park & Genbrug.
- De fleste henvendelser løser vi med det samme. Andre praj bliver prioriteret og planlagt i vores daglige drift eller indgår i den fremtidige planlægning, lyder det videre i pressemeddelelsen.
Vejen Kommune modtager en del henvendelser fra borgere og trafikanter i lokalområderne vedrørende manglende vedligeholdelse af træer, læhegn og anden beplantning langs mindre offentlige veje specielt i det åbne land. Her er det dog ofte grundejerens opgave at beskære og klippe hegn ud mod fortov eller veje, så passage ikke bliver generet. Helt ligesom i byerne, hvor fortove og stier skal være farbare, og derfor skal hække og beplantning klippes, så det er til at komme forbi.
(Foto: Vejen Kommune)