Bække Skoles Pædagogiske Lærings Center (PLC) blev indviet i oktober.
Hvad der førhen var et traditionelt skolebibliotek, er nu blevet skolens centrum, og de nye rammer er en gevinst både fagligt og socialt, lyder det i en pressemeddelelse fra Vejen Kommune.
(læs mere under annoncen)
(gælder det internet eller computere, så tryk på annonden)
De fysiske rammer har betydning for, hvordan vi trives, og hvordan vi lærer.
På Bække Skole har man i det nye pædagogiske læringscenter fokus på både rammer og indhold. Her mødes elever og arbejder i grupper, og de oplever, at andre arbejder, og at der er forskellige muligheder for undervisning og læring.
- Vi rummer alle mulige læringsmidler både fysisk og digitalt. Udover at være et fysisk sted er PLC også et begreb. Alle vores vejlederfunktioner er samlet her, siger Linda Thyssen (t.h.), der er lærer på Bække Skole, og som står i spidsen for det pædagogiske læringscenter.
Overskriften på projektet har været »Sæt PLC i spil«, og da arbejdet med at planlægge indholdet i det nye læringscenter gik i gang, begyndte arbejdet med at tænke faglighed på en anden måde også.
- Det er blevet lettere at dele viden. Vejen er kortere til, at der kan ske noget andet. Hvis der for eksempel er problemer i matematik, så er det blevet nemmere at sige det, så en kollega måske kan sætte ind på nye måder. Det er lovligt at være endt i en blindgyde med et barn og have brug for andre øjne, forklarer skoleleder Maj-Britt Halle (t.v.) i pressemeddelelsen.
Kommunens højeste gennemsnit
Skolen har formået at løfte elevernes karaktergennemsnit mere end forventet, når man ser på den sociale løfteevne, altså hvilken karakter man forventer af eleverne ud fra deres sociale baggrund. Det betyder, at eleverne på Bække Skole forlader folkeskolen med kommunens højeste gennemsnit, skriver Vejen Kommune.
Den udvikling har været undervejs gennem flere år, men både lærere og ledelse er ikke i tvivl om, at det nye læringscenter kan være med til at understøtte det høje faglige niveau.
- Vi har fået et kæmpe løft på de fysiske rammer. Vores pædagogiske læringscenter har også skabt en bedre sammenhængskraft. Her ser man hinanden arbejde og er i gang, man smitter hinanden og får mødt hinanden, mener Maj-Britt Halle.
Læringscentret har også været med til at skabe større vidensdeling blandt lærerne.
- Jeg sidder ikke længere med en viden, som jeg ikke får delt med nogen. Vi er gode til at dele, vi bidrager alle til at løfte, konstaterer Lina Thyssen, og tilføjer, at lærerne for eksempel holder minikurser for hinanden og bruger konsulenter til hele tiden at blive bedre og udvikle sig.
Medarbejderne er enige om, at Bække Skole, fordi det er en lille skole, har muligheden for at være én skole og skabe aktiviteter på tværs af alle klassetrin. Det nye læringscenter har trukket skolen sammen og skabt bedre rammer til socialt samvær. Og selvom det sociale er i højsædet, så er kravene til elevernes faglige præstationer stadig høje.
- Vi er ikke en hyggeskole. Vi vil lave den bedste skole med det formål en skole har. Når vi giver slip på vores elever, skal de have de bedste forudsætninger for at komme videre i livet. De skal kunne vælge den ungdomsuddannelse, de allerhelst vil, fastslår Maj-Britt Halle.
(Foto: PR-foto fra Vejen Kommune)
Fakta:
Bække Skole har 253 elever. De fleste årgange har et spor, enkelte årgange har to.
Der er ansat 23 lærere.
Skolen har blandt andet tradition for temauge, trivselsdage og læringsfestival for personalet.
Eleverne får i 7. klasse udleveret en computer, som er deres arbejdsredskab, frem til de forlader skolen i 9. klasse.
Skolen har et tæt samarbejde med Gesten Børnecenter for at skabe optimale vilkår for overgangen fra 6. til 7. klasse, hvor en del elever kommer til Bække Skole fra Gesten Børnecenter.