Borgerne på fire plejecentre i Vejen Kommune har nu fået installeret en skærm, som giver plejepersonalet mere tid med borgerne og mindre tid på kontoret. De øvrige plejecentre får skærme i første halvår af 2019. (Foto: Område Vest, Social og ældre, Vejen Kommune)
Vejen Kommune er i færd med at installere Sekoia-skærme hos den enkelte borger på kommunens plejecentre. Denne elektroniske skærmløsning sparer kommunen 500.000 kr. og øger samtidig plejekvalitet og arbejdsmiljø. Område Vest gik live før jul. De resterende plejecentre tager skærmene i brug i løbet af foråret og sommeren 2019.
(læs mere under annoncen)
- Det giver mere tid hos borgerne, mindre tid på kontoret, og så understøtter det samarbejdet på tværs af faggrupperne.
Social- og sundhedsassistent på plejecentret Åparken i Holsted, Heidi Tjørnhøj, er ikke i tvivl om, at skærmene og det tilhørende system, der er installeret og sat i drift på de tre plejecentre i Område Vest, er et stort løft i hverdagen - både for borgerne på plejecentrene og for hende og kollegerne, lyder det i en pressemeddelelse fra kommunen.
Efter et pilotprojekt med skærmene på plejecenter Lundtoft i Brørup vedtog Vejen Byråd i forbindelse med budget 2018 at installere skærme på alle kommunens plejecentre.
Sekoia-skærmen er en kommunikationsplatform, der trækker relevant information fra det elektroniske omsorgsjournaliseringssystem, Nexus.
Det gør det nemmere for medarbejderne at hente de nødvendige informationer, når de skal yde pleje til borgerne. Desuden sparer Vejen Kommune en halv million kroner på budgettet ved at anvende skærmene.
- Nogle borgere og medarbejdere kan være elektronikforskrækkede, men det er der ingen grund til. Skærmene gør det nemt og hurtigere at registrere arbejdsgangen - og det sker hos borgeren og ikke på et kontor. Det giver mere borgertid - og mulighed for at inddrage borgeren, siger Bodil Staal (S), formand for udvalget for social og ældre.
- Skærmene giver medarbejderne bedre overblik, så de kan hjælpe hinanden. De er dermed med til gøre arbejdsmiljøet bedre, tilføjer Bodil Staal med reference til plejecenter Lundtoft, der i foråret 2018 var indstillet til Årets Arbejdsmiljøpris.
Hvor social- og sundhedsassistent Heidi Tjørnhøj og hendes kolleger tidligere skulle hente og læse informationer om den enkelte borger på deres telefoner, er de relevante informationer om borgerens forskellige behov og de opgaver, der skal løses, tilgængelige på skærmen i boligen.
Allerede efter første dag med de nye skærme hos borgerne oplevede Heidi Tjørnhøj og kollegerne i hendes team, at de nye hjælpemidler lettede deres arbejdsgang så meget, at de var færdige med morgenopgaverne en halv time tidligere, end de plejer.
Vejen Kommune har også allerede nu registreret, at der sker færre fejl, efter de nye elektroniske hjælpemidler er blevet installeret.
- Skærmene forebygger effektivt utilsigtede hændelser. En utilsigtet hændelse er for eksempel, hvis en medarbejder glemmer at give medicin til en borger. Efter Sekoia er blevet indført, har vi ikke registreret en eneste utilsigtet hændelse, siger Bjarne Krab Mortensen, velfærdsteknologisk koordinator i Vejen Kommune, i pressemeddelelsen.
Mere tid til borgerne og færre fejl er ikke de eneste fordele ved den elektroniske skærmløsning.
Til foråret åbnes der for kommunikation mellem plejecentrene og de pårørende via skærmene. På de plejecentre, der har installeret Sekoia-skærmene, har de pårørende taget godt imod dem. Flere har lagt billeder ind, så beboerne kan se familiefotos, når familien ikke er der.
Efter nytår fortsætter udrulningen af Sekoia-skærmene på kommunens plejecentre.
I løbet af foråret og sommeren forventes alle borgere at være udstyret med en skærm. Samtidig undersøger Vejen Kommune, om skærmene kan udbredes og anvendes på sociale institutioner.