Følg migogvejen på Facebook  

Det er svært at spå især om fremtiden, men der arbejdes nu på at finde ud af, hvordan Vejen Syd skal udforme sig de næste 20-30 år. Forvaltningen er klar med en spændende tegning.

 

(læs mere under annoncen)

Vejen IC ny i fitness

(tryk på annoncen og se mere)

 

 

Vejen Kommune igangsatte i 2011 en langsigtet byudvikling i Vejen Syd. En helhedsplan for området blev vedtaget og store arealer i området opkøbt.

I 2014 blev planen revideret i forhold til det overordnede vejforløb.

- 1. etape (Kongstedgårds Allé og Kongevænget) er nu realiseret med stor succes, og næste etape skal igangsættes, lyder det fra forvaltningen til politikerne.

Administrationen har i den forbindelse revideret de tidligere planer og udarbejdet et ny hoveddisponeringsplan for udviklingen af området.

Den nye hoveddisponeringsplan danner den overordnede ramme for byudviklingen i hele Vejen Syd.

- Med planen sikres sammenhæng til den øvrige by og til byens infrastruktur, lyder det i udkastet.

Tidsperspektivet i realiseringen af hele området er langt. Med udgangspunkt i salget de seneste to år skønnes der at være kommunale byggegrunde til de næste 20-30 år.

 

(læs videre under kortet)

vejen syds fremtid

Sådan forudser Vejen Kommune, at Vejen Syd skal se ud om mange år. (Illustration: Vejen Kommune)

 

 

Hoveddisponeringsplanen viser de overordnede principper for hele områdets struktur.

Målet med planen er at sikre nye attraktive og bæredygtige boligområder. Et centralt led heri er, at de nye boligområder såvel som de eksisterende boligområder skal sikres adgang til natur, grønne fællesområder, gode sikre stisystemer og sikres adgang til en veludbygget infrastruktur.

Ligeledes sikrer hoveddisponeringsplanen gode muligheder for at indarbejde klimaløsninger i området og hensyn til områdets mange fortidsminder og nærtliggende kulturmiljøer.

Hoveddisponeringsplanen indeholder overordnet fire hovedgreb:

  1. En veludbygget infrastruktur med en ny kurvet fordelingsvej, lokale boligveje og en udbygget sikker cykelstistruktur.
  2. En opdeling i mindre boligområder, præget af organiske former og adskilt med grønne bånd. Opdelingen sikrer, at området løbende kan planlægges og udstykkes. Boligområderne vil efterfølgende i lokalplanlægningen kunne tillægges forskellige krav, der imødekommer efterspørgsel, tendenser i tiden eller politiske prioriteringer.
  3. To rekreative naturområder, som udgøres af blå/grønne kiler. Kilerne har en størrelse, hvor de vil skabe – eventuelt vild - natur langt ind i byen og med mulighed for at indarbejde klimaløsninger på en naturlig måde.
  4. En særlig randzone i mødet mellem by og åbent land, hvor der skal stilles særlige krav til ny bebyggelse, så denne indpasses harmonisk i landskabet – også set sydfra.

- Realiseringen af Vejen Syd vil blive en langsigtet proces, hvor der løbende skal tages politiske beslutninger om omfang og kvalitet i alt fra planlægning til byggemodninger, anlæg af veje, stier, klimaløsninger og naturkiler. Hoveddisponeringsplanen er tænkt som et overordnet styringsværktøj for den kommende udvikling af Vejen Syd, er indstillingen fra forvaltningen til økonomiudvalget.