Følg migogvejen på Facebook  

Coronaen har i 2020 vundet over speedway-sporten, men næste år skal der køres liga-speedway, og der indføres også en en ligacup.

 

(læs videre under annoncen)

Toyota Aygo

(tryk på annoncen og se mere)

 

 

- De mange danske speedwayfans har meget at se frem til i 2021, hvor Metal Speedway League vender stærkt tilbage i et nyt format, mens der også skal køres en ny turnering kaldet Ligacup. Dermed er der igen udsigt til dansk speedway i absolut verdensklasse, mens der tages hensyn til, at der stadig kan forekomme restriktioner omkring antal af tilskuere, lyder det i en melding på Holsted Tigers hjemmeside.

Der køres således syv runder i grundspillet, af Metal Speedway League, hvorefter der afsluttes med semifinale og finale.

Altså som vi kender det, men i en reduceret udgave. Det nye er, at der til gengæld introduceres en Ligacup med fireholdsmatcher, hvor de otte hold inddeles i hver deres Ligacup-semifinale, når der er kørt fire runder af grundserien. Fra hver semifinale går to hold videre til finalen i Ligacup, og dermed er der hele tiden noget på spil i den let komprimerede turneringsform.

– Det er med at være der fra start, for de fire første runder af Metal Speedway League er afgørende for, om man kan sikre sig hjemmebane i en af de to semifinaler i Ligacup. Vi ser det som en mulighed for at skabe en spændende turnering, mens vi også tager hensyn til forholdene. Vi har stadig Corona-virus i det danske samfund, og derfor har vi valgt at reducere i antallet af ligamatcher, så vi med større sikkerhed kan afvikle en turnering, som den er planlagt, siger formand for Ligaforeningen, Annette Vesterskov, der glæder sig over, at ligaen igen kan byde på otte hold.

– Vi ser frem til, at Nordjysk Elite Speedway med hjemmebane i Brovst debuterer i ligaen, og så er Sønderjylland Elite Speedway med hjemmebane i Vojens også klar til at debutere i ligaregi efter et år, hvor de ligesom alle de andre hold ikke har haft mulighed for at køre på grund af restriktionerne. Med otte hold ville den sædvanlige struktur give en for overfyldt kalender, og derfor har vi valgt, at holdene kun møder hinanden én gang i grundserien, fordi vi har prioriteret stor sikkerhed for at komme i gang med at køre igen fremfor antallet af matcher. Vi savner alle sammen at komme ud på de danske arenaer for at se topspeedway, og det her en måde at skabe en intensiv turnering, hvor vi samtidig giver selskaberne bag de otte hold gode forudsætninger, for at fastholde en fornuftig økonomi, lyder det fra Annette Vesterskov, der ser frem til et forår, hvor der igen køres ræs på liganiveau.

(Genrefoto: LLN Press©)