Følg migogvejen på Facebook  


Vi har stadig en lidt for tung fod på speederen.

- 60 procent af trafikanterne kører med en hastighed, der er højere end den tilladte, viser målinger ifølge en pressemeddelelse fra Vejen Kommune.

 

(læs videre under annoncen)

IdeCentret - Casper på maling

(tryk på annoncen og se mere)

 

 

- Størstedelen af de trafiktællinger, som Vejen Kommune foretog på landevejene i 2022, viste, at der fortsat er et problem med en alt for høj hastighed på landevejene. Og høj hastighed er lig med et stort antal trafikuheld, ligesom farten ofte er afgørende for, hvor galt det går, lyder det videre.

Det er på landevejene, de fleste alvorlige ulykker sker. Derfor sætter Vejen Kommune og Syd- og Sønderjyllands Politi igen i år fokus på de lange strækninger i fartkampagnen.

Anders Pedersen, der er projekt- og Trafiksikkerhedskoordinator ved Vejen Kommune, fortæller:

- Vi oplever heldigvis, at gennemsnitshastighederne generelt er faldende eksempelvis på Dovervej, hvor gennemsnitshastigheden er faldet med 2 km/t, og på Esbjergvej, hvor den er reduceret med 3 km/t. En del trafikanter kører dog stadig for stærkt. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat har fokus på at sænke hastigheden, da det har den største effekt på antallet af ulykker, forklarer han.

Hos Syd- og Sønderjyllands Politi hersker der ingen tvivl om, at der generelt køres for stærkt på landevejene i Vejen Kommune, hvorfor Knud Reinholdt, der er leder af færdselspolitiet præciserer, at de i forbindelse med en fartkampagne vil være endnu mere synlige end normalt:

- Sammenhængen mellem for høj hastighed, antal ulykker og alvorlighedsgrad er en af de mest veldokumenterede inden for trafiksikkerhedsforskningen. Vi kommer derfor til at bidrage aktivt til kampagnen med bl.a. de nye fotovogne, ligesom vi også kommer til at foretage en del lasermålinger, fortæller han.

Knud Reinholdt er ikke i tvivl om, at politiets kontrolindsats mod for høj hastighed er med til at holde hastigheden og dermed antallet af ulykker nede.

Vejen Kommune har haft særlig fokus på at reducere hastigheden i byzonerne især på de strækninger, der går forbi skolerne. Derfor er der i løbet af de seneste par år udført mange skolevejsprojekter, og de mange tiltag med at forbedre trafiksikkerheden ved skolerne ser i den grad ud til at have virket.

- Det er vigtigt for skoleelevernes sikkerhed, at bilisterne sænker farten, når de kører forbi vores skoler og børnecentre. I år forbedrer vi trafiksikkerheden ved Rødding Friskole ved at etablere en hævet flade på Østergade og i krydset Sønderallé og Søndergyden, forklarer Vagn Sørensen, der er udvalgsformand for Teknik & Miljø.

På trods af de lave hastigheder på de fleste skoleveje er der dog konstateret høje hastigheder på Fuglesangsallé og Askovvej i Vejen, Maltvej i Askov og Søndergade i Brørup.

(billedtekst)
Kommunale tal viser, at der køres for hurtigt på flere skoleveje som her på Fuglesangsalle, hvor politiet også blitzer mange fartsyndere. (Arkivfoto: migogvejen©)

 

 

sænk farten 2023 pr

På Asbovej mellem Vejen og Asbo køres der for stærkt. Her er 15 procent af trafikanterne målt med en hastighed, der er højere end 88 km/t.