Tre knallerister er blevet dræbt i den lokale trafik i den periode, der ligger til grund for en ny cykelruteplan.
(læs videre under annoncen)
(tryk på annoncen og se mere)
- Der er i perioden registreret 112 uheld med cykler/knallerter fordelt på 46 personskadeuheld med 46 tilskadekomne (heraf tre dræbte, 19 alvorligt og 24 lettere tilskadekomne) og 66 materielskadeuheld, står der i baggrundsrapporten.
Perioden dækker 1. januar 2015 til 31. december 2019, og flest uheld er registreret i 2018 og færrest i 2017.
Byrådet har i eftermiddag sagt god for forslaget til »Cykelruteplan 2021-2024«, der nu sendes i høring i seks uger og erstatte planen fra 2016-2019.
Det skete dog ikke uden en del kommentarer. Skal kommende cykelstier placeres i byer eller på landet.
- Vi får mest trafiksikkerhed for pengene, når vi er ude på landet, mener Jacob Bech Jensen (C).
Marie Ebsen (A) påpegede, at det er vigtigt med sikkerheden omkring skolerne:
- Skal vi få forældrene til at lade børnene cykle i skole, skal det også være sikkert omkring skolerne, er holdningen hos Marie Ebsen.
Den primære målsætning i Vejen Kommunes Cykelruteplan 2021-2024 er at vende tidens kedelige udvikling og få flere af kommunens borgere til at vælge cyklen som transportmiddel, lyder det i sagen.
- Ved at flytte kommunens borgere fra bilen til cyklen kan vi ikke alene medvirke til at reducere CO²-udslippet, men også reducere antallet af sygedage som følge af forbedret folkesundhed. I »Cykelruteplan 2021-2024« er fokus derfor bl.a. rettet mod, hvor der med optimale cyklistforhold potentielt kan færdes flere cyklister, lyder det videre.
Cykelruteplanen indeholder forslag til, hvor der med fordel kan etableres nye cykelstier, som kan medvirke til, at målsætningen opnås. Planen indeholder desuden forslag til, hvordan stikrydsninger og cykelparkeringspladser kan forbedres, så det gøres mere sikkert og attraktivt at vælge cyklen.
»Vejen Kommune har i forbindelse med den nye cykelruteplan valgt at udvikle en ny prioriteringsmodel. I den nye prioriteringsmodel indgår bl.a. en analyse af det forventede antal skolebørn, som potentielt vil kunne cykle på strækningen, hvis der anlægges cykelsti (skolevejsanalysen), samt antal uheld med lette trafikanter (uheldsanalysen)«, lyder det i planen.
Projekterne er på baggrund af prioriteringsmodellen fordelt på kategorierne høj, middel og lav prioritet.
Vurderingen er ikke nødvendigvis et udtryk for, hvilken rækkefølge projekterne udføres i, da andre faktorer kan have afgørende betydning for, hvornår et projekt udføres.
Herunder en skematisk oversigt ideer til kommende cykelstier:
Sådan ser oversigten over ønskede cykelstier ud, men rækkefølgen er ikke afgjort.
Planen taler også om 2-minus-1 veje, som migogvejen tidligere har skrevet om:
https://migogvejen.dk/vejen/4490-flere-veje-aendres