En ny pavillon - Hærvejspavillonen - vil i løbet af året skyde op på Jels Torv.
Allerede nu kan den ses - dog i mindre størrelse.
Ved fredagens nyhedstaffel i Jels blev den afsløret i målestoksforholdet en til 10.
(læs videre under annoncen)
(tryk på annoncen og se mere)
Det ventes, at bygningen vil stå klar og kunne indvies i sensommeren.
Det bliver en tysk naver - bosat - Ribe - der skal stå for arbejdet med at få den op i fuld størrelse.
Projektet er en del af kommunens projekt om at løfte hærvejen og gerne trække flere gæster til området.
Der er skaffet penge fra bl.a. Nordea-fonden, og Dinesen i Jels sponserer træet.
En del af det blev taget i brug ved nytårstaflen i form af kraftige bjælker, der blev brugt som bænke.
Pavillonen henvender sig ikke kun til turister, men også lokale. Det kan være til dagplejemødre, unge mennesker eller ældre, og det kan måske være et sted, der kan bruges til fællesspisning.
Huset vil være åben, så det ikke er muligt at gemme sig og måske lave hærværk.
Det bliver en pavillon bygget i træ, og det vurderes nu, om taget skal være i zink eller eller blanding af kobber/zink.
(Fotos: migogvejen©)





Hans Peter Dinesen, lokalrådsformand Niels Bendix Rasmussen, arkitekt Louise Dreier Høgfeldt fra Vejen Kommune og arkitekt Peter Møller Rasmussen.
