Mandag starter skoledagen for børnene efter sommerferien.
Men hvordan skal børnene komme i skole.
Formanden for Cyklistforbundets lokale afdeling, Thue Uhre Lauridsen, Rødding, har sendt et debatindlæg om børn og cykler.
(læs videre under annoncen)
(tryk på annoncen og se mere)
»Færre børn cykler til skolen. Ja, hvorfor det.
Det er flere faktorer, bl.a sikkerhed omkring skolen, hvor det ikke er prioriteret cykel- og gangstier.
Der er lavet køre- og kyssebåse, som animerer til bilkørsel.
Der er kommet flere bagsædebørn - en stigning på 28 procent over de seneste 12 år i Sydjylland ifølge Cyklistforbundet.
Dermed er der kommet mere og tættere trafik ved skolen og på skolevejene.
Vejrliget spiller også ind, så når far og mor har to biler, er det nemmere at blive kørt.
Både for sundhedens og motorikkens skyld bør flere børn cykle i skole, hvor sikkerheden er i højsædet.«
(Foto: Arkivfoto fra cykelløb©)
