(læs videre under annoncen)
(få inspiration fra C.S. Pølsemageri ved at trykke på annoncen)
En 2 minus 1 vej er en vejtype, hvor der er én vejbane og bred vejkant i begge sider, som det allerede er tilfældet på bl.a. Nørregade i Holsted (fotos).
Bilerne skal ind på midten af vejen, så det bliver mere sikkert for cyklerne og er en meget billigere løsning end anlæg af cykelstier.
Da bilerne skal kunne køre i begge retninger, er det en model, der kun egner sig til veje med begrænset trafik.
Nu er der lagt op til, at der laves 2 minus en vej på Vestre Maltvej mellem Brørup og Malt.
I indstillingen til politikerne lød det:
»Projektet er således højt prioriteret i Vejen Kommunes cykelruteplan, og der vil for ganske få midler kunne skabes en mere tryg/sikker cykelrute mellem centerbyerne Brørup og Vejen. En hastighedsmåling foretaget øst for krydset Vestre Maltvej/Kærvej i 2019 viser, at der køres med en gennemsnitshastighed på 76,1 km/t, men også, at de 15 procent, der kører hurtigst, kører med en hastighed højere end 88,5 km/t. Målingen viser desuden, at der dagligt kører 1314 køretøjer på strækningen heraf 9,6 procent lastbiler.«
Det er et projekt til en halv million kroner.
Byrådet nikkede også - via en skype-forbindelse - ja til at ændre Gamstvej mellem Vejen og Andst.
Der måtte dog en afstemning til foranlediget af Maya Ryom (EL), der hverken stemte for eller imod.
Her kræver det ekspropriation af 10 ejendomme, hvoraf en skal afstå jord og de resterende berøres med tinglysning af servitutter om oversigt og flytning af hegn m.v.
Byrådet valgte også at frigive pengene til den tidligere omtalte cykelsti mellem Rødding og Hellet - https://migogvejen.dk/rodding/3495-cykelsti-pa-vej
(Fotos: LLN Press)
Vejdirektoratet har lavet en film om, hvordan trafikken skal køre på en 2 minus 1 vej.
https://www.youtube.com/watch?v=51azrFbUSFw