- Et gennembrud for den grønne omstilling.
Sådan betegner Vejen Varmeværk den politiske beslutning om at fjerne prisloftet på overskudsvarme og muligheden for at investere i overskudsvarmen.
En beslutning, migogvejen tidligere i dag skrev om - https://migogvejen.dk/nyheder/erhverv/11427-prisloftet-fjernes
(læs videre under annoncen)
(tryk på annoncen og se mere)
- Danmark kan glæde sig over et nyt kapitel i den grønne omstilling. Fjernelsen af prisloftet på overskudsvarme er en betydelig sejr for industrivirksomheder med spildvarme og fjernvarmekunder over hele landet. Den beslutning eliminerer en unødvendig dobbeltregulering og giver nu fjernvarmeselskaberne mulighed for at investere i overskudsvarmeprojekter, skriver Vejen Varmeværk.
- Mange fjernvarmeselskaber er klar til at realisere en række projekter, forudsat at industrivirksomhederne også engagerer sig i at gøre Danmark endnu grønnere. Vores lands unikke position med et omfattende fjernvarmenet gør det muligt at nyttiggøre industriel spildvarme til fjernvarme i lokalområderne, hvilket vil fremskynde den grønne omstilling, lyder det videre.
Vejen Varmeværk har arbejdet med to konkrete overskudsvarmeprojekter, der hver især potentielt kan levere varme svarende til omkring 3000 husstandes årlige varmeforbrug.
- Disse projekter kan vi nu finde frem og aktivt forfølge i samarbejde med industrivirksomhederne og Vejen Kommune, vurderer værket.
Vejen Varmeværk har en unik geografisk placering kun fem kilometer fra et af Danmarks vigtigste knudepunkter i el-nettet, Revsing. I Revsing er der kort afstand til den fremtidige brintledning til Tyskland, hvilket har inspireret til planer om store PtX-anlæg i området.
- Realisering af disse planer vil muliggøre meget store mængder overskudsvarme, langt mere end Vejen Varmeværk alene kan nyttiggøre, lyder det i pressemeddelelsen.
Med fjernelse af prisloftet kan vi sammen tage store skridt mod en mere bæredygtig og fremtidssikret energiforsyning til gavn for både virksomhederne, fjernvarmekunderne og ikke mindst miljøet.
Ventetiden er blevet brugt på at udvide fjernvarmeforsyning i Vejen og Askov og undersøge muligheden for at inkludere nærliggende områder.
- Fjernelse af prisloftet på overskudsvarme er et stort skridt i den strategiske retning for Vejen Varmeværk med at reducere forbruget af biomasse (træflis og halm) i varmeproduktionen, hvilket understøtter vores målsætning om en mere bæredygtig fremtid, fastslår Vejen Varmeværk.
- En rigtig go' dag, konstaterer Richard Sloth Nielsen, adm. direktør i Vejen Varmeværk a.m.b.a., overfor migogvejen i forbindelse med offentliggørelse af beslutningen, der kan betyde, at det skal være slut med at sende varme ud i naturen.
(Foto: migogvejen©)
