Følg migogvejen på Facebook  

Torsdagens fyraftensmøde for frivillige ledere i kommunens foreninger var ved at give mange af de 75 deltagere (flere) grå hår på hovedet.

Det handlede om regler og tilladelser i forbindelse med offentlige arrangementer.

 

(læs mere under annoncen)

KK Partner

(gælder det internet, så tryk på annoncen fra KK Partner)

 

 

 

- Det her kan være med til at ødelægge masser af de aktiviteter, vi har rundt i de små samfund, lød det således fra Børge Jensen, Sdr. Hygum, i første halvleg af arrangementet.

En del af administrationen af reglerne er nu overtaget af Vejen Kommune i stedet for beredskabet, og Birgit Hansen og Morten Gottschalk fra forvaltningen fortalte om regler og ansøgninger.

En gennemgang, der gav mange negative røster hos deltagerne. Kan det virkelig være rigtigt, at det hele skal være så besværligt og dyrt. Flere ting kræver i dag byggetilladelser og dermed udgifter for foreningen/arrangøren.

I anden halvleg kom TrekantBrand og politiet på banen.

- Tidligere var det os, der stod for det, og I kan godt høre, at vi er noget nemmere at have med at gøre end byggefolket, lød det fra Arne Christensen fra TrekantBrand.

Et fælles mål for alle arrangementer er, at ingen personer kommer til skade.

- Vi er samarbejdsvillige og ikke modspillere. Vi kommer ud som samarbejdspartnere. Ingen myndighed vil gøre det umuligt at gennemføre et arrangement. Det skal blot være sikkert og forsvarligt, lød det med klar røst fra Arne Christensen.

Han fornemmede godt, at der i den 75 personers store forsamling var stor skepsis for nye regler og den nye administration af den efter fremlæggelsen af regler og paragraffer.

- Bliv nu inde i kampen. I er der i forvejen, noterede Arne Christensen og opfordrede til fortsat at afvikle de forskellige arrangementer rundt i kommunen.

Der skal søges om mange ting, men det hele kan gøres via »NET-forvaltning«, hvor der så også er krav til indholdet af ansøgningen. Det hele handler om sikkerhed, som er kommet ekstra i fokus efter en dødsulykke ved en cirkusforestilling.

Også politiet deltog i det velbesøgte arrangement:

- Uden politiets tilladelse er det ligegyldigt med byggetilladelsen fra kommunen, så sørg for at få søgt i god tid, lød det fra politiassessor Poul Fischer.

Politiet skal have ansøgningen mindst otte uger før afviklingen af arrangementet, men også ansøgningen til politiet sker via computeren på »NET-forvaltning«.

- Jo flere oplysninger, vi får med fra starten, jo hurtigere kan vi behandle en sag, noterede Morten Gottschalk.

(Fotos: LLN Press©)

 

fyraftensmøde 20 04

Birthe Hansen og Morten Gottschalk fra den kommunale forvaltning fortalte om reglerne og ansøgningerne. (Foto: LLN Press©)

 

fyraftensmøde 20 04

Politiassessor Poul Fischer opfordrede til, at der søges tidligt. Allerede efter festen året før ved man, hvornår det gentages i år. (Foto: LLN Press©)

 

fyraftensmøde 20 04

Skal der holdes fest, kan der søges om det hele via »NET-forvaltning«. (Foto: LLN Press©)