Folketingsmedlem Troels Ravn (S), Vejen, sætter ord på 100-året for genforeningen:
»Så længe I holder fast i os, holder vi fast i jer«.
100 års jubilæet for genforeningsdagen - 15. juni 1920 - præsenterer sig i dag på smukkeste vis med sol og blå himmel.
Det samme gør Skibelund Krat - et stenkast fra Kongeåen og den gamle grænse mellem Danmark og Tyskland.
Statsminister Mette Frederiksen besøger i dag det fine Skibelund Krat og de gamle mindesmærker.
Jeg tog her til formiddag en tur til krattet for at indsnuse historiens vingesus.
Her mødte jeg Helge Petersen, der er formand for Skibelundforeningen, og i timerne op til statsministerens besøg var travlt optaget af at gøre klar, så alt præsenterer sig på bedste vis.
For mig har genforeningen af Sønderjylland altid været en særlig historie.
Jeg har haft det privilegie som formand for Sydslesvigudvalget at have en særlig relation til mindretals-udfordringer og de gæve mennesker i det danske mindretal i Sydslesvig.
Ved rundvisninger på Borgen gør vi også altid et stop ved Mindemosaikken og fortæller historien om tabet 1867-1920, om folkeafstemningen, om genforeningen og den nye grænse.
Og ikke mindst historien om, at også et mindretal skal høres og have rettigheder - og aldrig undertrykkes og chikaneres.
I skal aldrig blive glemt.
(Foto: PR-foto)
